Kanser & symptom2 nyer...  

Posted by Treasure with our own choices--->ME! in , ,

TANDA-TANDA AWAL KANSER

Salam semua,

Sebelum start, thx to kwn yg email psl info nih.. Amat berguna utk pengatahuan aku sendiri.. so aku panjangkan info tuh kat dlm blog aku utk pengatahuan bersama jugak..

No. Type of cancer Symsptoms of cancer
1 Kanser pangkal rahim -sebarang lelehan atau pendarahan yg luarbiasa, sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.
2 Kanser payudara - bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairanberdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.
3 Kanser usus besar - perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan,sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.
4 Kanser paru-paru - batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafastermengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan..
5 Kanser perut - hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaanyg tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.
6 Kanser limpa - sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turunberat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.
7 Kanser ovari - haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen,sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam.
8 Kanser otak - sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemahatau lumpuh, pening/ pitam, pelupa, perubahan personaliti.
9 Kanser prostat '- sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.
10 Kanser darah (leukimia) '- letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).
11 Kanser tekak - suara garau/ serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher.


10 PENYEBAB UTAMA KANSER

No. Punca kanser
1 Makanan
2 Alkohol
3 Sinaran cahaya matahari
4 Pengambilan ubat
5 Perokok yang tidak aktif
6 Tembakau
7 Radiasi
8 Pekerjaan
9 Pencemaran air dan udara
10 Keturunan

DIET UNTUK MENCEGAH BENJOLAN PADA PAYUDARA

No. Diet mencegah benjolan payudara
1 Hindari makanan berlemak dan bergoreng
2 Hindari makanan ringan yang masam
3 Kurangkan minum kopi dan minuman bergas
4 Berhati-hati semasa mengambil ubat selsema ataupun aspirin
5 Ambil makanan mengandungi vitamin E, B-6, dan evening primrose oil

Produk Pengguna dan Makanan yang signifikan mendatangkan kanser

1. SATAY bersama dengan timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon
yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen!
Karsinogen adalah Suatu keadaan yang menyebabkan barah, Timun adalah
anti-karsinogen.

2.. Jangan makan udang selepas mengambil Pil Vitamin C. Yang mana anda akan
mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. "Bah Kut Teh" (daging babi)
Cuba tuangkan Coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi tu dan
tunggu sekejap, anda boleh nampak ulat berenyut-renyut keluar dari sana .
Fakta diperolehi dari "Health Corporation of Singapore ".

4. Barah - akibat penggunaan bahan dalam shampoo.
Jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau
ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang
panjang. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah:- Palmolive,
Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature
Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah
satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal.

Meskipun pertanyaan telah dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari
mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh
melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa

yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak)
turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.

5. makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb)

6. Bawang Goreng segera .
Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan

melihat terdapat banyak straw minuman, yang bewarna dan tidak bewarna
diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah Straw yang tidak bewarna dicampur
bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut
dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah
kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan
lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.

Sebar2kan lah.......THE END....

This entry was posted on Jul 13, 2009 at 4:40 PM and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

2 comments

info tentang kanser payudara kat sini - Pengesanan Awal Kanser Payudara

July 19, 2009 at 1:35 AM

thx armouris for your contribute...

July 19, 2009 at 8:38 PM

Post a Comment